מהתאוששות לחוסן קהילתי – חרבות ברזל

גלי מיכל חנן

גלי מיכל חנן

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook

פתח דבר

בשעות שלפני עלות השחר של ה-7 באוקטובר 2023, הייתה ישראל עדה לפרוץ מלחמת חרבות הברזל, סכסוך שלא רק זעזע את האומה אלא גם העלה בעיה מדאיגה – חוסר המודעות סביב הקשיים הקהילתיים שנובעים מהסכסוך המתמשך. ככל שהמלחמה ממשיכה להשתולל, מתברר יותר ויותר כי ההשלכות של הקשיים הללו עשויים להטיל צללים ארוכים על עתידה של האומה.

בלב המשבר הזה נמצא המרקם האנושי של החברה הישראלית – קהילות, שכונות ואזרחים מן השורה שסובלים ממצוקות בלתי צפויות. מלחמת חרבות הברזל הובילה לזינוק בעקירה, הן בגבולות ישראל ומחוצה להם. משפחות נעקרות, בתים נהרסים, בריאותם הנפשית נפגעת ופרנסתם מתנפצת.

השקעה בצעדים, שיהפכו את הקהילה לעמידה יותר בפני קונפליקטים קיימים ועתידיים וכן בגיבוש תוכניות יישומיות לטווח הקצר והארוך, הינה השקעה ביצירת חוסן ארוך טווח.

הבעיה

המחסור במתן כלים, בפתרונות, בידע ובתשומת לב מרחיקות לכת. הן גובות מחיר נפשי ורגשי מהקהילה
ויחד עם תחושת חוסר האמון יוצרות מצב של כאוס מוחלט בקרב האוכלוסייה המבוגרת, הבוגרת והדור הצעיר.

נקודות אור

מתוך הכאוס והמשבר הנורא אנחנו רואים יוזמות נפלאות שצמחו מהקהילות השונות ואנחנו לומדים איזו משמעות עצומה יש להתארגנות יישובית תומכת, שיודעת לנהל מצבי שיגרה וחרום.
כוח החיות שיש בקהילה מייצר באופן טבעי התארגנויות ויוזמות ספונטניות בעלות ערך רב, התארגנויות שלעיתים אף עוברות שלב אבולוציוני נוסף של חיבור לממסד או מיסוד ברמות שונות.
לפניכם מס' דוגמאות של קהילות כאלה:
בתחום החברתי – התנדבות וסיוע למשפחות שחוו משבר או לחילופין חלק מהמשפחה מגויס (בייביסטר / טיול עם הכלב / אירוח / סיוע בעבודה חקלאית ועוד)
בתחום הביטחון – התארגנות אזרחית לשמירה על ביטחון היישוב במודלים שונים.
בתחום קידום תהליכים – התארגנות של קבוצות בעלות עניין משותף לקידום המטרה (כגון שיקום אזורי מגורים נקודתיים או ברמת ישוב, התמודדות עם מצבי אי ודאות, קידום מענים במוסד חינוכי כזה או אחר או בישוב, הקמת ירידי מכירות ע"י בעלי עסקים ועוד)

האתגר הקהילתי בטווחי זמן שונים

שיבוש החיים שבשגרה עלול לעכב את התפתחותה של הקהילה ולזרוע זרעים לבעיות חברתיות ארוכות טווח. ועל כן, בזמנים קשים אלה וכל שכן במצב חירום ומשבר מתמשך, חיוני ליצור אחדות בקהילה שתעזור לה להתמודד עם הקשיים הקהילתיים ותחושת התסכול, בין אם בטווח הקצר ובין אם בטווח הארוך והמתמשך.

המטרה

הקמת מערך תומך שמטרתו להעצים את רוח הקהילה, לעזור לה להתאושש ולהרגיש בעלת משמעות. בעזרת מערך תומך ניתן לקחת את הקהילה לשלב הבא; להקים נציגויות בתחומי התוכן השונים, לקדם תהליכים, לזהות את המקומות בהם יש צורך בגיבוש, לצמצם את אי הוודאות ע"י הנגשת מידע, שקיפות ומענים נפשיים, וכמובן ליצור שיתוף פעולה ותמיכה שיקלו על סבלה.

כיצד לבנות מחדש את הקהילה ולחזק את חוסנה?

להלן כמה צעדים מרכזיים שניתן לנקוט בסיוע מול קהילות ובשיקום האוכלוסייה:

השפעה בטווח הקצר:

ההשלכות המיידיות של מלחמת חרבות הברזל הן לא פחות מקטסטרופליות. בתים הצטמצמו להריסות, משפחות נקרעו, ישנה רגישות נפשית ברמת שיא ופרנסה שנשארה בהריסות.
בטווח הקצר, העדיפות היא מתן סיוע חיוני לקהילות המושפעות. זה כולל הקמת מערך להספקת מזון, מים נקיים, טיפול רפואי ומגורים. עם זאת, חשוב לא פחות להתייחס לטראומה הרגשית והפסיכולוגית שספגו תושבים רבים, כולל בוואקום שקיים גם בקרב התושבים וגם בקרב הרשות המקומית.

השפעה ארוכת טווח

ההשפעה ארוכת הטווח של המלחמה היא עמוקה ודורשת מחויבות מתמשכת להחלמה ושיקום. החלטות בנוגע לתכנון בנייה מחדש של תשתיות, בתים וכלכלה תהיה משימה שמלווה בהשפעות על הקהילה בטווח הארוך.
קהילות רבות נותרו בחוסר סדר ולכן חיוני לשתף אותם בתהליך ולתת להם מענה לפי צורך.
המלחמה שיבשה ויצרה השפעות ואתגרים חוצה דורות, מגדרים וממשקים, ועל כן, ישנה חשיבות מכרעת למדינה ולרשויות המקומיות בתהליך ההבראה.

לסיכום:

מלחמת חרבות הברזל הדגישה את הצורך בסולידריות, ידע וחמלה. אל מול המצוקה, אל לנו לשכוח את האנושיות המשותפת ואת האחריות הקולקטיבית של המדינה בכלל והרשות המקומית בפרט לתמוך באזרחיה. רק באמצעות מתן פתרונות, כלים ותמיכה ניתן יהיה להקל על האתגרים הקהילתיים ובסופו של דבר לסלול את הדרך לעתיד יציב, חזרה לשגרה ויציאה מהכאוס.

התארגנות קהילתית מחודשת וצמיחה מתוך משבר היא משימה מאתגרת, אבל החוסן הקהילתי מחזק. לכן עם התמיכה הנכונה, המשאבים והמחויבות הקולקטיבית לריפוי, קהילות אלו יכולות לצאת חזקות וגמישות יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *